اکسیوس: انتظار می‌رود بایدن و نتانیاهو روز چهارشنبه درباره «حمله به ایران» صحبت کنند

منابع اکسیوس گفته‌اند که انتظار می‌رود واکنش اسرائیل قابل توجه باشد و ترکیبی از حمله‌های هوایی به اهداف نظامی در ایران و حمله‌های مشابه آنچه که در آن اسماعیل هنیه کشته شد را شامل شود

بایدن و نتانیاهو در حال گفت‌وگو با تلفن- با استفاده از خبرگزاری فرانسه

درحالی که برخی گزارش‌ها ادعا می‌کردند جو بایدن به صحبت با بنیامین نتانیاهو روی خوش نشان نداده، برخی گزارش‌های دیگر به گفت‌و‌گوی قریب‌الوقوع رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل اشاره دارد.

اکسیوس به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد، انتظار می‌رود بایدن روز چهارشنبه گفت‌و‌گوی تلفنی حساسی با نتانیاهو درباره طرح‌های حمله به ایران انجام دهد.

در صورتی که این مکالمه انجام شود، نخستین تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو در دو ماه اخیر خواهد بود.

به گزارش اکسیوس، نتانیاهو تا اواخر وقت سه‌شنبه همراه با وزرای ارشد و فرماندهان نظامی و اطلاعاتی سرگرم بررسی طرح‌ها و تصمیم‌گیری درباره زمان و گستردگی حمله‌ها بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع اکسیوس گفته‌اند که انتظار می‌رود واکنش اسرائیل قابل توجه باشد و ترکیبی از حمله‌های هوایی به اهداف نظامی در ایران و حمله‌های مشابه آنچه که در آن اسماعیل هنیه کشته شد را شامل شود.

گفته می‌شود دولت نتانیاهو حمله احتمالی به زیرساخت نفتی که بایدن با آن مخالفت کرده را نیز بررسی کرده است.

یکی از مشاوران نتانیاهو به اکسیوس گفت، زمانی که تصمیم اتخاذ شود، نتانیاهو می‌خواهد با بایدن صحبت کند.

یک مقام آمریکایی گفت که واشینگتن امیدوار است بتواند از فرصت این گفت‌و‌گو برای محدود کردن واکنش اسرائیل استفاده کند.

جمهوری اسلامی هفته پیش دست‌کم ۱۸۰ موشک به سوی اسرائیل شلیک کرد که برخی از آنها در خاک اسرائیل افتادند. این حمله در اسرائیل هیچ کشته‌ای نداشت و به کشته شدن یک فلسطینی در کرانه باختری منجر شد.

اسرائیل پس از این حمله اعلام کرد به آن واکنش نشان می‌دهد.

به گزارش اکسیوس، مقامات آمریکا و اسرائیل بر این باورند که حمله‌های متقابل ادامه می‌یابد و آمریکا و اسرائیل باید برای مقابله با واکنش تهران با هم همکاری کنند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل گفته بود که آمریکا از اسرائیل انتظار شفافیت درباره طرح‌هایش دارد چون این روند عواقبی برای نیروها و منافع آمریکا در منطقه به‌دنبال خواهد داشت.

این در حالی است که سفر یواو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل به واشینگتن نیز که قرار بود روز پنجشنبه انجام شود، در دقایق آخر با دستور نتانیاهو لغو شد.

نتانیاهو به گالانت گفت این سفر زمانی انجام می‌شود که او با بایدن صحبت کرده باشد و کابینه امنیتی اسرائیل طرح‌های حمله را تصویب کرده باشد.